Up to Us

Vraaggestuurd leren

Michiel Bakker benadrukte in een nieuwsartikel in ScienceGuide het belang van vraaggestuurd leren bij kinderen. Het artikel is gebaseerd op jarenlang onderzoek van Harry Stokhof (lerarenopleider bij de HAN) naar effectief vraaggestuurd leren. In eerste instantie gaat het over de gunstige effecten van vragen stellen door kinderen in het onderwijs. Maar deze lijn is natuurlijk ook door te trekken naar jongeren bij Jimmy’s. 

Vraaggestuurd onderwijs kan leerlingen vanuit een intrinsieke motivatie laten leren. Het heeft niet alleen invloed op het schoolse leren, maar ook op psychologisch vlak heeft het positieve effecten. Zo leren leerlingen om verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leerproces, wat hun autonomie en hun gevoel van competentie versterkt. Ze krijgen immers het vertrouwen om zelf vorm te geven aan hun leervragen.

Het artikel beschrijft niet alleen het nut van vraaggestuurd leren, maar biedt ook handvatten hoe jij het als professional kan implementeren. Zoals hoe je een omgeving ontwerpt waarin het goed kan worden toegepast en hoe je kunt helpen om anderen tot ‘goede vragen’ te laten komen. Benieuwd naar het artikel over vraaggestuurd leren? Je kunt het hier lezen: https://www.scienceguide.nl/2021/02/leer-kinderen-om-vragen-te-stellen-dan-komen-ze-verder/