Up to Us

Pygmalion-effect

De naam Pygmalion verwijst naar een Griekse mythe, waarin prins Pygmalion een standbeeld van zijn ideale vrouw maakte uit ivoor. De prins werd verliefd op het standbeeld, omdat dit zo perfect was. Aphrodite, de Godin van de liefde, bracht het standbeeld tot leven. In essentie komt het er op neer dat mensen met inzet en geloof een ander kunnen veranderen. 

Robert Rosenthal beschreef als eerste het Pygmalion-effect als het effect dat leraren, soms onbewust, verwachtingen hebben van bepaalde leerlingen. Dit principe is nauw verwant aan de selffulfilling prophecy van Robert Merton. Merton’s selffulfilling prophecy is een voorspelling die direct of indirect leidt tot het uitkomen van die voorspelling. 

Gelukkig kan het Pygmalion-effect ook een positieve invloed hebben wanneer je je hier als professional van bewust bent. Door te focussen op positieve psychologie kun je het Pygmalion-effect inzetten als hulpmiddel. Wanneer het je lukt om zo veel mogelijk in de kracht van elke jongere te geloven, draagt dit bij aan het creëren van positieve verwachtingen. En, zoals het Pygmalion-effect beschrijft, leiden die positieve verwachtingen op zijn beurt weer tot de positieve uitkomst.

Check vooral deze video die het Pygmalion-effect en de kracht van positieve verwachtingen nog even mooi beschrijft: https://www.youtube.com/watch?v=hTghEXKNj7g