Up to Us

Project Leerling 2020 – Eigenaarschap in het voortgezet onderwijs

Leerling 2020 is een organisatie die zich richt op het ondersteunen van het ontwikkelen van een visie op gepersonaliseerd leren en de uitwerking daarvan in de praktijk. Het project Leerling 2020 heeft zich aan de hand van literatuuronderzoek door de Kennisrotonde verdiept in het principe van eigenaarschap op het voortgezet onderwijs. Hieruit kwam naar voren dat hoe meer een leerling in staat is om verantwoordelijkheid te nemen in zijn/haar leerproces des te meer eigenaarschap die leerling vertoont. Docenten kunnen hieraan bijdragen door zelfsturing in het onderwijs te stimuleren. Leerlingen die sterk het gevoel hebben autonoom en competent te zijn en daarbij een goede relatie hebben met anderen, zijn sterker gemotiveerd om leertaken zelf op te nemen en eigenaar van hun leerproces te zijn. 

Wil je meer weten over het project Leerling 2020? Lees dan verder op deze website: https://leerling2020.nl/inzichten-uit-onderzoek-over-eigenaarschap/
Ook als docent kun jij bijdragen aan eigenaarschap van je leerlingen. Wil je weten hoe? Kijk dan hier: https://www.kennisrotonde.nl/vraag-en-antwoord/eigenaarschap-van-leerlingen-versterken