Motivaction – De 8 factoren van eigenaarschap
Motivaction is een onderzoeksbureau dat zich bezig houdt met het zoeken naar, en vinden van, de motieven en drijfveren achter gedrag. De creatieve denkers van Motivaction hebben 8 factoren bepaald die van invloed zijn op eigenaarschap. Deze factoren zijn: eigen verantwoordelijkheid, zelfvertrouwen, onderling vertrouwen, alignment, oplossingsgerichtheid, ontplooiingsmogelijkheden, proactiviteit en rolduidelijkheid. Dit hebben ze uitgewerkt in een overzichtelijk ‘eigenaarschapsmodel’ die de mate van eigenaarschap van een individu in een organisatie bepaalt.
Het klinkt misschien wat stoffig of formeel, zo’n model met mooie woorden. Gelukkig heeft Motivaction iets ontwikkeld waardoor het echt tot leven komt en jij zelf kunt testen hoe het staat met de mate van eigenaarschap binnen jouw organisatie: de EigenaarschapScan. Het toffe is dat aan het einde van de scan ook gelijk zichtbaar is waar de sterke en minder sterke kanten liggen en je dit kan meenemen als les voor de toekomst. Benieuwd hoe het er bij jouw organisatie voor staat? Doe hier de test! https://www.motivaction.nl/branches/arbeid-en-organisatie/eigenaarschapscan-de-sleutel-tot-succes-binnen-organisaties