Wat: HBO

Waar: Heel Nederland

Waarom: toegankelijk studeren voor studenten met een functiebeperking

startvraag

‘Wat Anders! Studeren voor Iedereen’ is een concept ontwikkeld door Expertisecentrum Handicap & Studie, NimmaMedia, Up to Us en natuurlijk een aantal jongeren met en zonder functiebeperking. Uit onderzoek en ervaringen bleek, dat jongeren met een functiebeperking het lastig vinden om te beginnen met studeren en om hun studie vervolgens vol te houden. Ook zagen wij in ons werk dat bestaande studenten met functiebeperkingen niet goed wisten met wie zij problemen konden bespreken en op welke voorzieningen ze allemaal recht hebben. De doelstelling van het project was daarom om door middel van filmpjes ervaringen van huidige studenten met een functiebeperking te laten zien. Zo informeren en inspireren we studenten met een functiebeperking op een aansprekende manier én creëren we voorlichtingsmateriaal voor decanen, docenten en studieloopbaanbegeleiders.

 

proces

In het project delen studenten met een functiebeperking hun ervaringen via filmpjes. Bijvoorbeeld in de vorm van een vlog of een interview. Vanuit Up to Us waren we vooral verantwoordelijk voor het ontwerpen van werksessies, en het ontdekken van de beste routes om studenten met een functiebeperking te vinden en betrokken te houden. Het projectteam, bestaande uit Young Professionals en begeleid door Up to Us, heeft hiervoor studenten geworven via verschillende hogescholen en universiteiten. Het werven zelf was tegelijkertijd een prachtige gelegenheid om bewustzijn rondom het thema te vergroten én informatie op te halen hoe studenten nu hun weg vinden binnen hun opleiding als ze vast dreigden te lopen.

Onze expertise in het samenwerken mét jongeren werd in dit traject verder verrijkt. In elk traject sluiten we aan bij het tempo, de tijd en de talenten van jongeren met wie we samenwerken. In dit project merkten we dat de functiebeperking van jongeren met wie we samenwerkten een belangrijke factor was om rekening mee te houden. Deze toppers zijn door hun persoonlijke situatie vaak gedwongen om hun eigen grenzen scherp te bewaken. Waar we in andere trajecten vaak genoeg tijd in ruimen voor bijeenkomsten, onderlinge contacten en investeren in de ontwikkeling van de talenten van de jongeren, merkten we dat de jongeren in dit project vooral behoefte hadden aan persoonlijk, laagdrempelig en vaak digitaal contact op momenten dat zij het meeste energie hadden. Daarbij aansluiten en dus altijd flexibel zijn, meebewegen en ook onderweg je plannen, aanpak en planning aanpassen horen bij de kern van ons werk en zorgden ook met deze studenten voor prachtige verhalen en resultaten. Eigenlijk zouden we allemaal moeten en kunnen leren van hun levenslessen en doorzettingsvermogen!

Vanuit Up to Us organiseerden we met de projectgroep en geïnteresseerde studenten werksessies. Rode draad in het project zijn de twaalf sleutelmomenten in het studeren voor jongeren met een functiebeperking, afkomstig uit een bestaand instrument van Handicap & Studie (www.studieprocesinkaart.nl). Sleutelmomenten zijn belangrijke momenten tijdens de studie voor jongeren met een functiebeperking. De sleutelmomenten gaven het project richting en structuur en hielpen de studenten bij het bedenken van onderwerpen voor hun filmpjes.

Meer Video’s van ons “Wat Anders!?” project vind je hier.

 

Vanuit Up to Us zorgden we voor persoonlijke begeleiding op maat bij de vloggers en kozen we verhaallijnen voor de interviews.

Fenna (vlogster): ‘ik ervaar vaak dat anderen mij anders behandelen of denken dat ik iets minder (goed) kan door mijn beperkingen.

In dit project wordt iedereen gezien als gelijkwaardig. Dat is tof.’

effect

31 filmpjes, 12 compilaties, 28 trotse betrokken jongeren (waarvan tweederde met functiebeperking), postercampagne met 4 jongeren met FB voor 70 hogescholen en universiteiten die actief gebruik kunnen maken van de video’s, ruim 200 jongeren en tientallen docenten gesproken over het thema van het project.

Mooie momenten: de jongeren zonder functiebeperking die meededen gaven allemaal aan hoe inspirerend ze het vonden om samen te werken met de studenten met een functiebeperking. Hun doorzettingsvermogen en vindingrijkheid was -volgens hen- een voorbeeld voor iedereen die wel eens ergens tegenaan loopt.

Alle studenten die meededen aan een interview of vlogden hebben persoonlijke overwinningen behaald. Reflecteren, je kwetsbaar opstellen, trots zijn op wie je bent en wat je bereikt. Wat een toppers!

Met 1 van de betrokken jongeren worden nu plannen gemaakt voor een vervolgproject voor ROC’s en VSO scholen.

Nieuwsgierig? Bekijk alle video’s op het youtubekanaal van ‘Wat anders?! Studeren voor Iedereen’

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment